آموزش حرفه ای و اصولی عکاسی

عکاسی

در لغت به معنای روش عکاسی و عکسبرداری است و همچنین به عمل و شغل عکاس نیز گفته می‌شود.


این هنر دراکثرزبان‌های جهان فتوگرافی خوانده می‌شود که ترکیبی ازدو کلمه یونانی فتو به معنی نور و گرافی به معنی ثبت یا نگارش است بنابراین،

فتوگرافی به معنای نقش کردن با نور است.


عکاسی یعنی ثبت و ایجاد یک تصویر؛ که در دو مرحله انجام می‌شود:
نخست، به‌دست‌آوردن تصویر به وسیله دوربین و ثبت آن روی نگاتیو (فیلم) یا گیرنده تصویر الکترونیکی
دوم، ظاهر کردن تصویر مخفی حاصل از دوربین عکاسی و پایدارکردن آن

عکاسی دارای سه جنبهٔ علمی،صنعتی و هنری است؛

به‌عنوان یک پدیدهٔ علمی متولد شد،

به‌شکل یک صنعت گسترش یافت و

به عنوان هنر تثبیت شد.

آسانی نسبی استفاده، سرعت بالای بازدید، انتقال وچاپ و نیز در بسیاری از موارد، کیفیت برتر، تعدادی از ویژگی‌های متمایزکنندهٔ عکاسی دیجیتال هستند.

برخی از سبکهای عکاسی عبارتند از:

عکاسی منظره:

آموزش حرفه ای و اصولی و آکادمیک عکاسی منظره و عکاسی طبیعت
عکاسی منظره

به تصویر کشیدن حیوانات غیراهلی و گیاهان خود رو در محیط طبیعی ، انواع پدیده‌های طبیعی از حشرات تا کوه‌های یخی جزو عکاسی طبیعت محسوب می‌شود،

چرا که فاقد حضور و تاثیرات انسان است؛

اما عکس منظره یا لند‌اسکیپ ، تصویریست که وجود انسان یا اثرات انسان در آن مانعی ندارد.
عکس های منظره معمولا با لنزهای واید عکاسی می‌شوند

و می‌توانند تصویر طبیعت یا مناظر شهری در شب، و یا هر منظره باز دیگری باشد.

عکاسی پرتره:

آموزش عکاسی آتلیه و پرتره
عکاسی پرتره به معنای عکاسی از چهره انسان است.

شاید در ابتدا این تصور به ذهن برسد که تفاوتی با عکس های معمولی که برای کارت‌های شناسایی گرفته می‌شود ندارند، اما این‌طور نیست.

عکاس پرتره یا چهره نگار، باید باعث برجستگی خصوصیات، خلق و‌خو و یا ویژگی‌های خاص یک فرد شود، که این کار را با تغییر فرم های نورپردازی انجام می‌دهد.

عکاس پرتره بیش ازآن که به چهره فرد توجه کند، باید به آن‌چه که می‌خواهد از چهره فرد به مخاطب نشان دهد فکر کند.

به این ترتیب در برخورد با عکس های پرتره معمولا احساس خاصی به مخاطب منتقل می‌شود که همان خواسته عکاس است.

سلفی های امروزه هم نوعی عکس پرتره به شمار می‌روند، در واقع سلف پرتره هستند.

اولین سلف پرتره به نام رابرت کرنلیوس سی ساله،شیمیدان و عکاس خودشیفته ثبت شده است.

او پنج دقیقه جلوی دوربین خود نشست و پشت عکس خود یادداشتی با این عنوان نوشت: ” روشن ترین عکسی که گرفته شده است.

عکاسی طبیعت بی جان :

آموزش حرفه ای و اصولی عکاسی طبیعت-عکاسی تبلیغاتی-عکاسی صنعتی
عکاسی اشیا بی جان-تبلیغاتی

عکاسی اجسام بی جان یا still life photography به شیوه ای از عکاسی گفته می‌شود که در آن به ثبت تصویر از اشیاء بی جان و غیر متحرک پیرامون می‌پردازد.

این گونه عکس‌ها به دلیل کمبود جذابیت های بصری نیاز به نورپردازی فوق العاده چشم نواز و رعایت اصول ترکیب بندی دارند.

در عکاسی از طبیعت بی‌جان ، معمولا عکاسان از سافت باکس برای نورپردازی استفاده می‌کنند.

همچنین برای تمرکز توجه مخاطب به سوژه‌ی اصلی از پس زمینه تک رنگ استفاده می‌کنند و از قانون یک سوم بهره می‌گیرند.

به طور معمول پس زمینه در تضاد با رنگ های پیش زمینه انتخاب می‌شود تا توجه سمت سوژه باشد.

عکاسی تبلیغاتی:

آموزش اصولی و حرفه ای عکاسی تبلیغاتی-عکاسی صنعتی-عکاسی معماری
عکاسی تبلیغاتی
عکاسی تبلیغاتی نوعی از عکاسی است که در آن به زبان تصویر بازاریابی می‌کنند.

هدف از این نوع عکاسی جلب مشتری است اما در عکاسی صنعتی تمرکز بر درک و دریافت اطلاعات است.

عکاسی تبلیغاتی بدون شک سودآورترین نوع عکاسی در دنیای امروز به شمار می‌رود.

نیاز به جذب مشتری و رساندن اطلاعات محصول در کوتاه ترین زمان ممکن بزرگترین دغدغه عکاسان تبلیغاتی است.

عکاسی معماری:

آموزش اصولی و حرفه ای عکاسی معماری-عکاسی منظره-عکاسی ساختمان
نمونه عکس فضای باز و نمای ساختمان به سفارش کارخانه بانی نو
عکاسی معماری یکی از شاخه های هنر عکاسی صنعتی است و منظور از آن عکسبرداری از ساختمان ها و سازه های مشابه است.

سوژه این شاخه از عکاسی صرفاً شامل به تصویر کشیدن جزییات دقیق ساختار فیزیکی ساختمان نمی شود چراکه علاوه برآن شامل بُعد زیبایی شناختی هم میشود.

عکاسان معماری معمولا در استفاده از تکنیک های خاص این حرفه و دوربین های تخصصی آن مهارت دارند.

هدف اصلی یک عکاس معماری، ثبت اثر هنری یک معمار از طریق معرفی فضاهای داخلی و خارجی ساختمان و تبیین روابط آنها با یکدیگر است.

بدون شک انجام این کار، بدون داشتن شناخت و درک صحیح از ارزش ها و منطق معمار ممکن نیست چون این شناخت پیش نیاز اولیه ورود به این شاخه از عکاسی است.

حرفه عکاسی معماری عمدتاً توسط چند سازمان تجاری نمایندگی می شود.

این سازمان ها تلاش می کنند تا ضمن توسعه بهترین شیوه ها در میان عکاسان معماری جهان، همچنین اصول کسب و کار صحیح این حرفه را ترویج داده و هماهنگی های لازم را در میان عکاسان معماری، به منظور ارتقاء کیفیت این شاخه از عکاسی و حفاظت از حق کپی رایت انجام دهند.

این سازمان ها عبارتند از:

جامعه عکاسان رسانه ایالات متحده آمریکا (ASMP)
انجمن مستقل عکاسان معماری (AIAP)
انجمن بین المللی عکاسان معماری (IAAP)
انجمن عکاسان (AOP)