عکاسی معماری

عکاسی معماری

معماری یکی از اشکال هنریست که از آن بسیار تقدیر شده است و به زمان قبل از ساخت اهرام سه گانه مصر بر میگردد.
در گذشته، معماری اشکال زیادی را در بر داشت،حتی ساده ترین خطوط هندسی به عنوان معماری در نظر گرفته میشدند.
با گذشت زمان، آثار پیچیده تری به جهان معرفی شدند.
امروزه، هر کار معماری بیش از یک طرح را نشان میدهد و هر کار، خود، دارای هویت، ویژگی ها و معنای متمایز است.
حتی با اینکه زندگی های امروزه ی ما توسط تکنولوژی تسخیر شده است، معماری به پیشرفت خود ادامه میدهد.
چه یک ساختمان مسکونی و چه پیشرفته ترین دفتر مرکزی یک شرکت،
هر دو، کاری هنری هستند و شاهکار یک معمار میباشند.
با اینحال، بسیاری از مردم از این کار تقدیر نمیکنند.

تحسین معماران

تنها عده اندکی از مردم وقت خود را صرف تحسین یک ساختمان یا فضای داخلی ان میکنند.
برخی ممکن است عکس بگیرند و اینکار، کاریست که بیشتر انها انجام میدهند.
این چیز خوبیست و سپس عکاسان معماری هستند که میدانند که چگونه به ساختمان ها زندگی ببخشند

سرآغاز عکاسی معماری

هیچکس واقعا نمیداند که دقیقا در چه سالی عکاسی معماری وارد عرصه گشت.
اگرچه، حدس هایی وجود دارد که گفته میشود عکاسی معماری قبل از سال 1860 توجه دیگران را به خود جلب کرد،زمانیکه معماران یکی پس از دیگری شاهکارهایی را خلق میکردند.
این کارهای بی نظیر، معمولا مکان هایی بودند که بطور پیچیده و سخاوتمندانه طراحی میشدند.
از عکاسی برای ثبت کارشان استفاده میکردند.

در قرن بیستم، تغییرات زیادی از جمله توجه بیشتر و تحسین معماران، صورت گرفت.
از این رو، نیاز برای ثبت و جاودانه کردن اثر انها بر روی تصاویر، به امری بسیار مهم تبدیل شد

در طول تاریخ عکاسی،

ساختمانها سوژه های بسیارارزشمندی برای عکاسی بوده اند

که این هم به دلیل قدردانی عکاسان ازجامعه معماری و هم به خاطراهمیت فرهنگی آن بناها(و ساختمان ها)در جامعه بوده است.

طبقه بندی عکاسی معماری

عکاسی معماری بطور معمول بعنوان شکلی از عکاسی توصیف میشود که از ساختمان ها و سایر بناها بعنوان سوژه استفاده میکند.
عکاسی معماری طبقه بندی های زیادی دارد، اما دونوع از رایج ترین انواع آن، عکاسی معماری از نمای داخلی و از نمای بیرونی است

یکی از اصل های اساسی در عکاسی معماری

استفاده از کنترل پرسپکتیو با تاکیدبرخطوط عمودی غیرهمگرا(موازی) است.

این امربا تثبیت موقعیت فاصله کانونی دوربین محقق می شود

به این صورت که چشم دوربین،عمود برزمین(صرف نظر از ارتفاع آن)باشد.

این نتیجه را می توان با استفاده ازدوربین های لارج فرمت(view camera)، لنزهای tilt/shift و یا پست پروسسینگ (post processing) به دست آورد.

دوربین در عکاسی معماری

به طور سنتی،دوربین های لارج فرمت (ویو کمرا)برای عکاسی معماری مورد استفاده قرار گرفته اند،

زیرا این نوع دوربین ها اجازه می دهند تا زاویه وشیب لنزنسبت به سطح فیلم (film plane)تغییرداده شود.

این کارکنترل پرسپکتیورا ممکن می سازد،به همان خوبی که تنوع امکانات خلاقانه را فراهم می نماید.

مشابه با عکاسی افقی،درعکاسی معماری هم عمق میدان (Depth Of Field)عمدتاً به صورت عمیق بکار می رود،

به طوری که هم پیش زمینه وهم پس زمینه(به بی نهایت)درفوکوس شارپ هستند.

دوربین مناسب عکاسی معماری

اخیرا دوربین دیجیتال تک‌لنزی بازتابی(DSLR) در زمینه عکاسی معماری استفاده شده است.

این دوربین ها دارای لنزهای قابل جدا شدن،لنز‌هایTilt-Shift (معمولا ثابت)بافاصله کانونی مختلف هستند.

عکاسی معماری

درعکاسی معماری معمولاًازدوربین های بزرگ ویامتوسط ویادوربین های دیجیتال که کیفیت بالایی دارنداستفاده می شود.

همچنین برای به دست آوردن حداکثروضوح،توصیه می شودکه از سه پایه دوربین عکاسی نیزاستفاده شود.به ویژه درفضای داخلی ساختمان که نور کمتراست.

خطوط در عکاسی معماری

کادرتصویردرعکاسی معماری از ساختمان های سنتی باید طوری تنظیم گردد که خطوط و سطوح عمودی کاملاًبه صورت عمودی دیده شوند.

با این حال درعکاسی معماری ازساختمان های مدرن نیازی به رعایت این نکته نیست چون ساختمان های مدرن از لحاظ گرافیکی کمی با ساختمان های سنتی متفاوت هستند.

معمولاً عکاسان معماری تلاش میکنند تا درعکس هایشان خطوط را به شکل مستقیم نمایش دهند،اما این قاعده کلی استثنائاتی هم دارد.

چون گاهی اوقات ، خطوط منحنی و گرافیکی هم می تواند عکس های با ارزشی را به وجود آورد.

اولین قدم برای یک ثبت خلاقانه و هنری از یک ساختمان، ترکیب بندی متمایز است.

عکاسی معماری خارجی

نمونه عکس از عکاسی معماری خارجی
نمونه عکس معماری خارجی

عکاسی معماری از نمای خارجی در روزها ازمزیت نور موجود و در دسترس (نور خورشید) استفاده می کند.

و یا اگر در شب هنگام انجام شود،از نور محیطی مانند چراغ های خیابانی مجاور ساختمان،چراغهای فضای باز، چراغ های بیرونی محوطه ساختمان ها،و حتی نور ماه درآسمان استفاده می کند.

اهمیت محوطه سازی در عکاسی معماری

در بسیاری از موارد، محوطه سازی اطراف ساختمان برای ترکیب بندی (composition) کلی یک عکس مهم است و حتی لازم است که

ارتباط هماهنگی را بین بعد زیبایی شناختی یک ساختمان با محوطه آن برقرار کند.

عکاس اغلب گل ها،درختان،فواره ها یامجسمه ها رادرپیش زمینه یک ترکیب بندی (composition) قرار می دهد و از قابلیت آنها برای کمک به هدایت چشم به سمت ترکیب بندی (composition) وسوژه اصلی آن ساختمان استفاده می کند.

عکاسی معماری داخلی

با توجه به عدم امکان جابجایی ساختمان ها،مهم ترین و اثرگذارترین مهارت یک عکاس،

نمونه عکس از عکاسی معماری داخلی
نمونه عکس از معماری داخلی

انتخاب نقطه ای است که در آن ساختار کلی بنا یا جزئیات موجود در یک فضای معمارانه،

در جذاب ترین و خلاقانه ترین شکل ممکن به نمایش درآید و این ارتباط عکاسی و معماری یا رابطه عکاسی و معماری است.

عکاسی معماری به طور معمول

یا نمای بیرونی ساختمان ها را نشان می دهد یا نمای داخلی آنها را به تصویر می کشد.

تکنیک های مورد استفاده در هر یک از این ۲ نوع عکاسی معماری، شبیه هم هستند،

اما برخی از آنها با یکدیگر تفاوت دارند و گاهی اوقات تجهیزات مورد نیازی که درهر یک از آنها به کار می رود نیز با دیگری متفاوت است.

عکاسی معماری داخلی می تواند با کمک نورمحیطی ای که از طریق پنجره ها و اشعه ماوراء بنفش منتقل می شود، و همچنین نوروسایل روشنایی داخلی انجام شود.

هرچند،عکاسان معماری از روشنایی مکمل هم برای بهبود نور درون یک ساختمان استفاده می کنند.

می توان از فلش الکترونیکی ” چراغ Strobe ” یا “چراغ های هات لایت” استفاده کرد.

حرکت در عکاسی معماری

یکی از شاخصه های کلیدی عکاسی معماری این است که سوژه های اصلی درآن به ندرت حرکت می کنند.

بنابراین امکان استفاده ازپست پروسسینگ (post processing) نیزبرای دستیابی به یک طرح روشنایی متعادل حتی درغیاب نوراضافی وجود دارد.

نمونه عکس از عکاسی معماری
نمونه عکس از عکاسی معماری

6 روش عالی برای عکاسی معماری

عکاسی معماری یک مزیت بسیار مهم نسبت به سایر شاخه های عکاسی دارد و آن این است که سوژه سرجای خود می ایستد.
بنابراین موقعیت یابی آن آسان تر است و دفعه بعد که آنجا بروید همچنان به همان شکل است.
اما این بدین معنی نیست که عکاسی معماری کار ساده ای است.
برای اینکه عکس های خوبی از معماری ساختمان ها گرفته شود به تمرین زیادی نیاز است.
در اینجا چند ترفند مطرح می شود که کمک می کند عکس های چشمگیری از ساختمان ها بگیرید:

1) روشنایی هنگام شب

نمای یک شهر در هنگام شب سوژه مناسبی برای عکس های جذاب است. عکاسی معماری در هنگام شب در مقابله با روز می تواند عکسی با نورپردازی های مختلف را در یک منظره خاص ایجاد کند.
البته نور خورشید هم سایه می سازد و زاویه های جالبی به ساختمان می دهد ولی شب عکس را به دلیل نورهای ساختمان و خیابان متمایز می سازد و نمایش پرشوری از پالت رنگ های در آسمان است.

یکی از روش های داشتن عکس زیبا، عکاسی در هنگام غروب است یعنی زمانی که کمی از نور خورشید باقی مانده و هوا رو به تاریکی می رود.
در این زمان موازنه رنگ های آبی بر روی ساختمان تجلی می کند. بهتر است که از سه پایه استفاده کنید زیرا میزان نور کم است.
توصیه می کنم که نورپردازی های مختلف را امتحان کنید تا بهترین تنظیمات را پیدا کنید

2. منظره کارت پستالی

آیا تا بحال به اینکه چطور چنین عکس خارق العاده ای گرفته شده فکر کردید؟
برای اینکه عکسی خاص بگیرید باید منظره دید و معماری را که قرار است از آن عکس بگیرید را با دقت بررسی کنید.
معمولا بهترین نقطه دید، نقطه ای است که صف گردشگران، علایم خیابان یا سایر عناصر نه چندان زیبا را نشان می دهد.
منظره وسیعتری از سوژه به مراتب بهتر است و مانند عکس های کارت پستال می شود.
گرفتن چنین عکسی باعث حس افتخار خواهد شد.
نور عامل دیگری است که باید در هنگام عکس برداری از ساختمان ها به آن دقت کرد.
نقش نور و الگوهای جذابی که ایجاد می کند بسیار مهم است

3. مناظر انتزاعی

مثال های زیادی از عکس ها با معماری مدرن وجود دارد که اشکال بزرگ و جریان انرژی را نمایش می دهند.
اما چطور می توان این همه کیفیت را در یک عکس نمایش داد؟
گاهی عکاسی از یک ساختمان به طور کامل غیرممکن است زیرا نمی توان به اندازه کافی عقب رفت یا اینکه باید وسط خیابانی با ترافیک سنگین شوید.
در چنین شرایطی بهتر است به ساختمان نزدیک شوید و از جزئیاتش عکس بگیرید.
همچنین می توانید از تنظیمات زاویه وسیع برای عکاسی استفاده کنید و فقط از ارتفاع ساختمان عکس بگیرید.

4. مکان های دیدنی شهری

وقتی از مکان های دیدنی یک شهر عکس می گیریم، معمولا با همان همان روشی
عکس می گیریم که قبلا از آن مکان عکس گرفته شده است. مشکلی در عکس گرفتن از این منظره آشنا و کلی وجود دارد.
در واقع بهتر است از چنین سوژه ای با همان روش متداول عکس گرفت زیرا موانع دید کمتر است.
همچنین می توان منظره دیگری از آن مکان پیدا کرد به طوری که سایر ساختمان ها و سوژه ها را نیز شامل شود.

5. مکان های برجسته جهانی

جهان به عنوان یک بستر وسیع دربردارنده جاهای دیدنی شناخته شده در سرتاسر سرزمین هاست.
به عنوان مثال تاج محل در آگرا هند یکی از نمادهای معماری برجسته در جهان است که با هر نوری فوق العاده به نظر می رسد.
وقتی از چنین مکانی عکس می گیرید بهتر است بزرگترین اندازه تصویر را برای دوربین تان تنظیم کنید و کیفیت بالای عکس را درنظر بگیرید تا بهترین عکس گرفته شود.

اگر می توانید، از منظره در ساعات مختلفی از روز عکس بگیرید.
تغییر نور باعث ایجاد ترکیب های جذاب می شود.
عکسبرداری در نور روز رنگ های درخشان، سایه های قوی و ابرها همگی جذابیت را بیشتر می کنند و عکاسی در هنگام غروب عکس تاثیرگذارتری خواهد بود.

6. پل ها و عمر پل

پل ها در سرتاسر جهان وسیله ای برای حمل و نقل روزانه هستند.
این پل های قدیمی یا جدید، آویخته یا ستون دار از سنگ یا فلز همگی پتانسیل بالایی برای عکاسی دارند.
برای اینکه عکس های تاثیرگذاری داشته باشید سوژه را دقیقا درنظر بگیرید.
عکاسی از یک پل و شهر زمینه بیشتری را نشان میدهد و نیاز به فاصله بیشتری از
سازه دارد ولی عکس گرفتن از یک قسمت داخلی مانند کابل ها و ستون ها پل مربوط به جزئیات است.

موضوع دیگری که باید درنظر بگیرید طول عمر یک پل است که می تواند با عبور عابران و ماشین ها منتقل شود.
می توانید از پاها و ترافیک اتومبیل ها روی پل عکس بگیرید تا ساختار و محل آنرا منتقل کنید

روش های بکار گرفته شده

عکاسان معماری، از انواع گوناگونی از روش ها در ارائه تصاویری که میتوانند انها را بعنوان شاهکار یا کار صحیح هنری در نظر بگیرند، استفاده میکنند.
همچنین، این روشها کمک میکنند تا به یک اثر معماری، ابعاد بیشتر، جان و معنا ببخشیم.

  1.  عکاسان معماری، دوربین هایی که قابلیت جابجایی و کج شدن را دارند، می پسندند.
    با استفاده از این دوربین ها، از پرسپکتیو (دید انداز) کنترل شده که روش ارزشمند دیگری در عکاسی معماری است، میتوان استفاده کرد.
  2. پرسپکتیو (دید انداز) کنترل شده، جای گیری صحیح دوربین در میان سایر انها را موجب میشود.
    بمنظور ایجاد خطوط عمودی موازی، باید سطح کانونی دوربین را کنترل یا تنظیم کرد.
    باید عمود بر سطح زمین باشد. خطوط عمودی موازی، تصاویر شکوهمندی از ساختمان را بوجود می اورند.
  3.  بمنظور اینکه مطمئن شویم هر دو پیش نما و پس زمینه سطح وضوح برابر دارند، میدان کار با عمق زیاد ضروریست.
  4. بهترین دوربین برای عکاسی معماری، دوربینهای قطع بزرگ هستند.
    انها قابلیت انعطاف دارند که عکاسان را قادر به جابجایی یا کج کردن دوربین بدون دردسر میسازد.
    دوربینهای تک ریلی، مطبوعاتی و صحرایی، مثالهایی از دوربین های قطع بزرگ اند.
    دوربین Sinar Artec View، دوربین مدرن تری از دوربین های قطع بزرگ است که بعلت قابلیت
    عکسبرداری متصل سراسری، برای عکاسی معماری پیشنهاد شده است.

تجهیزات اصلی

تجهیزات اصلی مورد نیاز برای عکاسی معماری به شکل زیر میباشد:

  1. دوربین:
    اگر از دوربین های دیجیتال SLR استفاده میکنید، وضوح ان باید حداقل 10 مگاپیکسل باشد.
    لنز باید چیزی بین 12 تا 18 میلی متر باشد. داشتن یک دوربین اضافی، مانند Sinar Artec View که مخصوصا برای عکاسی معماری ساخته شده باشد، خیلی خوب خواهد بود.
  2.  فلاش عکاسی:
    بیشتر از یکی داشته باشید. بهتر است تا بصورت ذخیره داشته باشید.
  3.  سه پایه:
    در صورتیکه دوربین بر روی یک سه پایه ی با دوام سوار باشد، کج کردن و جابجایی ان سخت نخواهد بود

چند نکته ی مفید برای تازه کاران

حتی اگر اولین بار شماست که عکاسی معماری انجام میدهید، شما میتوانید عکسهای زیبایی ارائه دهید. همه ی انچه که لازم است، اینست تا چند نکته مهم را به خاطر بسپارید.

  • 1 هرگز فراموش نکنید تا از دوربین زاویه باز استفاده کنید، خصوصا زمانیکه شما از نمای بیرونی عکس میگیرید. علاوه بر ان، از دیافراگم بزرگ استفاده کنید.
    این امر به شما کمک میکند تا فضای درستی در عکاسی بوجود اورید. تصاویر شما “صحنه سازی شده” یا شبیه ان صحنات جرم و جنایت بنظر نمیرسند.
    همچنین، زمان نوردهی شما باید طولانی باشد.
  • 2 از لنز زاویه باز استفاده کنید. شما میتوانید از لنز بمنظور وسعت بخشیدن به فضاها، حتی کوچکترین اتاق ها، استفاده کنید.
  • 3 داستانی را بیان کنید، اما موضوع انرا تحمیل نکنید. بگذارید تا ساختمان یا بنا خودش واقعیت را بیان کنید.
    اگر بر روی پنجره لکه هایی وجود دارد، انها را پاک نکنید. راهی را پیدا کنید تا این عیب را برجسته کنید.
    از ان برای بیان داستان استفاده کنید. از ساختمان با عناصر طبیعی اش، عکسبرداری کنید
  • 4 به وضعیت اب و هوا توجه کنید. از برنامه خود مطمئن شوید تا در روزی عکسبرداری کنید که زیاد ابری یا بارانی نباشد.
    تنها در صورتیکه بخواهید حالت تاریکی یا خفقان به تصویر خود ببخشید، در طول طوفان عکسبرداری کنید، وگرنه اینکار خط قرمز کار شماست.
  • 5 تا انجایی که میتوانید از زاویه های متفاوت عکسبرداری کنید.
    در اخر، عکسهای خوب را نگه دارید و بقیه را حذف کنید؛ مطمئن شوید که بهترین عکس ها را نگه میدارید.
  • 6 هرگز تمرکز خود را از دست ندهید. بخاطر داشته باشید که تمرکز اصلی شما باید بر روی ساختمان باشد،
    نه انچه که پیرامون ان وجود دارد. تصور کنید که ساختمان در مرکز دایره قرار دارد؛ این به شما کمک میکند تا تمرکز خود را درست حفظ کنید.
  • ممکن است عکاسی معماری هنوز مانند عکاسی پرتره محبوب و مورد درخواست نباشد، اما در راه رسیدندهد.
    بهترین روش برای انجام اینکار ان است تا بسوی اسمان صاف عکسبرداری کنیم.
    ایجاد رغبت و کنجکاوی در میان مخاطبان، هدف اصلی یک عکاس معماری از نمای بیرون است