ترکیب بندی

چند نکته ی آسان که در درک بیشتر ترکیب بندی در عکاسی موثر خواهند بود

سوژه را در سمت چپ یا راست مرکز قرار دهید.
در عکاسی از مناظر برای دستیابی به کمپوزیسیون مطلوب، چشم ها باید بالای خط مرکز قرار گیرند.
ترکیب بندی در عکاسی ، به تعادل عناصر در عکس ها معنی می شود که بخشی از آن به حالات و بافت ها تعلق دارد.
و این تفاوت عکس های فوری با عکس های فوق العاده است.
برای دستیابی به کمپوزیسیون مناسب، باید همه چیز را برنامه ریزی نموده و مکان عناصر را پیش از عکاسی مشخص نمایید.

شاید شنیده باشید که عکاسان پیش از عکاسی، عکس گرفته شده را در ذهن مجسم
می کنند و این تجسم موضوع بحث ما در اینجا خواهد بود.
در ادامه همچنین چند نکته ی کاربردی در خصوص تمرین دادن چشم ها برای تجسم یا
فریم سازی یک صحنه با دوربین، بدون دوربین و پس از ویرایش به شما ارائه خواهد شد.
کمپوزیسیون مناسب عکس به دنبال پیگیری دقیق قوانین ترکیب بندی در عکاسی پدید خواهد آمد.
تسلط بر روی این قوانین در انجام عکاسی ها تاثیر به سزایی خواهد داشت.
در اینجا به پنج عنوان از این قوانین می پردازیم، گرچه قوانین بسیاری وجود دارند، اما این پنج اصل برای شروع کافی می باشند

یک قاب کاغذی درست کنید تا چشمان خود را به خوبی تمرین دهید.
حال به موضوع تصور ذهنی عکس یا فریم سازی صحنه باز می گردیم. برای این تمرین به دوربین نیاز ندارید.
شاید در این مرحله همه چیز خنده دار به نظر رسد، یک محل یا مکان دلخواه را انتخاب کنید.
همانند تصویر یک فریم مستطیلی شکل ببرید.
برای این کار علاوه بر فریم مقوایی می توانید از دست های خود نیز استفاده نمایید.

فریم سازی عکس با استفاده از دست.

همانطور که مشاهده می کنید این فریم محدوده ی دید شما را کوچکتر ساخته و عوامل
حواس پرتی را دور می سازد که به این ترتیب نقطه ی تمرکز اصلی که چشم بیننده را
به خود جلب می کند نمایان خواهد شد.
تاثیرگذاری این تمرین ساده در دید بهتر ترکیب بندی در عکاسی ، توسط چشم ها به سادگی قابل توصیف نیست.
فراموش نکنید که از بالا و پایین آن نیز نگاه کنید.

یکی دیگر از نکات مهمی که در اینجا می توان به آن اشاره نمود بازدید از گالری های هنری است.

این کار نه تنها دلپذیر و هیجان انگیز است بلکه فرصت بررسی آثار هنری هنرمندان
مطرحی که از ترکیب بندی در عکاسی به خوبی بهره گرفته اند را برای شما فراهم خواهد ساخت.
بنابراین در بازدید دیگر خود از موزه های هنری به دقت مشاهده کرده و نکته برداری کنید.
از خود بپرسید که چرا از یک نقاشی به خصوص لذت بردید؟
عناصر در این نقاشی چگونه تنظیم و جاگذاری شده بودند؟
خط افق در کجا قرار گرفته است؟ رنگ ها و بافت به چه صورت بوده اند؟
حتی در صورتی که به گالری های هنری دسترسی ندارید، بازدید از کتابخانه نیز می تواند
جایگزین خوبی باشد، به این خاطر که کتابخانه های منابع فوق العاده ای در اختیار شما قرار می دهند.

تنها در قسمت هنر، استادان برجسته ای همچون لئوناردو داوینچی، رامبراند و سایر افراد را می توان یافت.
و البته استادان عکاسی دنیا از جمله هنری کارتیه برسون و انسل آدامز دو نمونه از
هنرمندان مطرحی هستند که در کتابخانه ها خواهید یافت.
از کتابخانه های عمومی بازدید کنید تا از آثار استادان هنر دنیا و استفاده ی صحیح آنها از کمپوزیسیون بهره مند شوید.
پیش از اینکه به سراغ دوربین خود بروید، به پنج قانون کمپوزیسیون که در ادامه شرح داده می شود توجه کنید.
این قوانین به خصوص نقطه ی قوتی برای شروع کار مبتدیان خواهد بود

پنج قانون ترکیب بندی در عکاسی

1- قانون یک سوم

شاید با این قانون آشنا شده باشید.
این قانون در واقع یک فرمول حقیقی بر پایه ی قوانین ریاضی تناسب و نسبیت می باشد.
این قانون قرن ها توسط هنرمندان مورد استفاده قرار گرفته است.
حال تصویر خود را هم به صورت افقی و هم عمودی به سه قسمت تقسیم کنید.
اکنون کافیست همانند بازی تیک تک پا، عناصر مهم ترکیب بندی در عکاسی را در خطوط متقاطع قرار دهید.

2- قانون اعداد فرد

شاید به نظر عجیب و غیر عادی باشد، اما مغز ما به دنبال زوجیت و تقارن ها است.
این قانون اثبات می کند که داشتن تعداد فرد از یک موضوع در تصویر آن را جذاب تر ساخته و از این رو تصویر دلپذیرتر خواهد شد.
و این یعنی یک یا سه عنصر بهتر از دو عنصر خواهد بود.
اعداد فرد عناصر نسبت به تعداد زوج آن جذاب تر و دلپذیرتر هستند.

3– خطوط

خطوط افقی خطوط را صاف و خطوط عمودی را مستقیم حفظ کنید، این نکته به
خصوص در عکاسی از مناظر شهری، عکاسی از طبیعت و دریا حائز اهمیت خواهد بود.
انحراف خطوط در جلب توجه بیننده به نقطه ی مرکزی اثرگذار است.
خطوط قرمز نشان دهنده ی یکدستی خطوط افقی و مستقیم بودن خطوط عمودی هستند.

4- رنگ و بافت

رنگ ها و بافت ها از روش های بسیار جذاب برای نمایش یک کمپوزیسیون خوب هستند.
این ترکیب بندی در عکاسی مثالی از رنگ ها و قانون یک سوم است. به عناصر خمیده دقت کنید.

5– فضای منفی

این یک مفهوم انتزاعی برای توصیف فضای اطراف سوژه ی شماست، همچنین با نام
«فضای سفید» شناخته شده که چشم ها را به سوی خود می کشاند.
اساسا همانند «آسمان» یا پس زمینه ی تار که توجه اصلی را به سوی سوژه جلب می کنند.
تصور کنید که به سوژه یا جسم اصلی خود با ایجاد فضا، اجازه ی نفس کشیدن می دهید.
عکاسی بر مبنی خلاقیت بنا شده، صرفا قوانین لازم الاجرا نیست.
در تصویر زیر، گرچه دو سوژه وجود داشته و هر دو متناسب هستند، از رنگ و همچنین
قرار ندادن در مرکز برای تضاد میان عناصر و مطلوب تر نمودن اثر ترکیب بندی در عکاسی استفاده شده است.