کمک حسابدار

هرآنچه که باید درباره کمک حسابدار و وظایف آن بدانید

کمک حسابداری چیست؟ دستیاران حسابداری دانش آموختگان رشته‌های حسابداری که در سطح مبتدی هستند یا هنوز تجربه‌ای ندارند و بعضی از وظایف حسابداری را انجام می‌دهند. وظایف آن‌ها معمولا ً شامل آماده‌سازی رکوردهای مالی، اجرای مدیریت اداری و رسیدگی به صورت‌هیا مالی است. دستیاران حسابداری یا همان کمک حسابدار ممکن است به عنوان بخشی از دپارتمان‌های حسابداری در شرکت‌های بزرگ و یا شرکت‌های حسابداری کار کنند.

وقتی با یک حسابدار آگاه صحبت می‌کنیم اینچنین پاسخ می‌دهد: معتقدم یک حسابدار خوب باید هر کار ممکن را انجام دهد و از همه روش‌های قانونی برای کمک به کارفرما جهت صرفه جویی در پول و بهبود بازدهی هزینه استفاده نماید. بهمین دلیل است که مایلم حسابدار خلاق باشم و مرتباً در مورد آن مطالعه داشته باشم و در تلاش هستم تا از تقاضانامه‌های جدید هر روز مطلع شوم.

از شغل کمک حسابداری چه انتظاری می‌توانید داشته باشید؟

وظایف کمک حسابدار

کمک حسابداری چه کار می‌کند؟ پاسخ سوال به کارفرما بستگی دارد، اما مسیولیت ها معمولا شامل وظایف اصلی حسابداری و اجرایی است که از یک حسابدار واجد شرایط و یا بخش حسابداری پشتیبانی می‌کنند. یک ناظر، مانند یک حسابدار و یا مدیر حسابداری، معمولا وظایفی را که یک کمک حسابدار انجام می‌دهد، تعیین می‌کند. فعالیت‌های کمک حسابدار می‌تواند روز به روز بسته به نقش متغیر باشد. با این حال، وظایف نشان‌داده‌شده در یک کمک حسابداری معمولی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • آماده‌سازی و ارسال فاکتورها، یادداشت‌های اعتباری و سفارش‌های خرید.
  • رسیدهای شرکت، فاکتورهای فروش و پرداخت‌ها از مشتریان و تامین کنندگان.
  • ثبت دقیق سوابق مالی با اشاره به وضعیت ورودی و خروجی.
  • نظارت بر بودجه‌های شرکت.
  • دست‌مزد کارکنان فرآیند و مطالبات هزینه.
  • آماده‌سازی اظهارنامه‌های مالی.
  • بررسی مطالبات بیمه‌ای.
  • ایجاد گزارش‌های مالی.
  • پیگیری‌های تلفنی از مشتریان.
  • انجام وظایف اجرایی مثل پر کردن، تنظیم کردن و نوشتن نامه.

برخی از وظایف حسابدار به گفته تیم متفکران:

•    ثبت اسناد حسابداری ساده و نسبتا تکراری در بخش هزینه، درآمد ، فروش و غیره.
•    همکاری در ثبت اطلاعات حضور و غیاب کارکنان جهت محاسبه حقوق و دستمزد ماهیانه آنها و پرداخت فیش حقوقی به آنها
•    کنترل و بایگانی اسناد حسابداری مثل فاکتورها، صورت حسابها، لیست حقوق و دستمزد و بیمه و غیره.
•    تحویل لیست بیمه به صورت ماهیانه به سازمان بیمه تأمین اجتماعی
•    انجام برخی از پیگیری های مربوط به سازمان امور مالیاتی و مراجعه به آنها در صورت نیاز

  • داشتن دانش و تجربه مرتبط
  • مهارت کار با کامپیوتر و مسائل ای تی
  • نرم افزار EXCEL
  • تسلط به قوانین مالیاتی
  • تسلط به قوانین بیمه تأمین اجتماعی و قوانین کار
  • رزومه سازی و مستند سازی
  • مهارت های ارتباطی

معمولا فرصت شغلی کمک حسابدار برای واحدهای کوچک حسابداری می‌باشد تا شرکت‌های بزرگ.

انواع وظایف حسابداران

وظایف عادی

در برگیرنده مهارت‌های دفترداری ابتدایی و حسابداری هزینه است. ثبت درآمدها و هزینه‌های شرکت و کنترل حساب سود و زیان، حسابداری حقوق و دستمزد و روش محاسبه حقوق پرسنل از این موارد هستند.

وظایف تکنیکی

شامل بودجه‌بندی و حسابداری مدیریت است. مثل فرآیند شناسایی،‌ اندازه‌گیری، گردآوری، سنجش، تحلیل، تفسیر و ارائه آن گروه از اطلاعات مالی و سایر اطلاعات کمی و عملکردی، درک روابط محلی و معلولی و یا تشخیص فعالیت‌هایی که ارزش‌افزوده ایجاد نمی‌کنند یا کارآیی ندارند.

وظایف ماهرانه

وظایف حسابرسی، تصمیم‌گیری و گزارشگری را شامل می‌شود که مستلزم داشتن فهم عمیق و قدرت بالای تجزیه و تحلیل ترازنامه‌ها و گزارش‌های سود و زیان و گردش وجوه نقد است. جمع آوری و تحلیل آمار و ارقام به منظور کنترل هرچه بیشتر عملیات حسابداران و اطمینان از صحت گزارش‌های ارائه شده توسط تیم حسابداری و ارزیابی سیستم‌های گزارش مالی شرکت به منظور اطمینان از صحت عملکرد آنها از این دسته وظایف هستند.

وظایف پژوهشی

شامل مهارت‌های تحلیلی و طراحی سیستم و مشاوره‌ی حرفه‌ای مستقل است. تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی برای تعیین استراتژی‌ها و دستیابی به اهداف مالی مشتری از اصلی‌ترین وظیفه‌های پژوهشی است.

محیط کار کمک حسابدار

معمولا شرکت‌های حسابداری‌ای هستند که کارآموز حسابدار جذب مب‌کنند و از آن‌ها برای انجام پروژه‌های شرکت‌های کوچک بصورت اشتراکی یا مستقل استفاده می‌کنند. این روش معمول که باعث تجربه حسابدار و رزومه کاری برای او می‌شود.  بعضی از کمک حسابداران نیز بصورت مستقل و یا اشتراکی و از راه دور فعالیت می‌کنند. این مدل زیاد متداول نیست ولی هستند حسابدارانی که یکی از اعضای شرکت را بعنوان رابط خود انتخاب می‌کنند و فعالیت‌های نظارتی و انجام کارهای اجرایی حسابداری را از راه دور انجام می‌دهند.

برنامه کاری کمک حسابدار

اکثر کمک حسابداران ساعات کاری معمولی بین 8 صبح تا 4 بعد از ظهر می‌کنند. اگر چه این ساعت‌ها بسته به محل کار متفاوت هستند. با این حال ممکن است در طول دوره‌های شلوغ، مانند پایان سال مالی و در زمان مالیات برای تکمیل گزارش‌ها مالی زمان بیشتری لازم باشد.
کمک حسابداران معمولا تمام‌وقت کار می‌کنند. اگرچه افراد حرفه‌ای که ساعات کمتری می‌خواهند، ممکن است به فرصت‌های کاری انعطاف‌پذیر باشند.

کمک حسابدار چه صلاحیتی باید داشته باشد؟

تحصیلات

شغل کمک حسابداری به طور کلی نیازمند مدرک تحصیلی یا دانشگاهی است. کمک حسابدار باید دانش مورد نیاز کار خودرا داشته باشد. بعضی از کارفرمایان کمک حسابدار با مدرک‌های دوره‌های معتبر حسابداری نیز قبول دارند. بعضی از کارفرمایان هم از نیروهای قدیمی خود استفاده می‌کنند و با کمک به آنها تلاش می‌کنند تا مهارت و دانش خودرا افزایش دهند. برخی از افراد با مدرک کاردانی حسابداری به عنوان دفتردار استخدام می شوند و افرادی نیز هستند که با دیپلم حسابداری دبیرستان نیز همان شغل را به دست می آورند که طبیعتا باید مدتی توسط کارفرما آموزش داده شوند. برای دستیار بودن لازم نیست که مدرک لیسانس داشته باشید.

شاید این نکته برای شما جالب باشد که افرادی هستند که بدون اینکه تحصیلات مرتبطی در زمینه حسابداری داشته باشند و فقط با دوره‌های طی شده و یا سابقه کار خود، بعنوان کمک حسابدار استخدام شده‌اند.

تجربه

باتوجه به اینکه کمک حسابدار یک حسابدار سطح پایین و ورودی تعریف می‌شود، بعضی از کارفرمایان ملاک انتخاب این افراد را تجربه آنها قرار می‌دهند. کارفرمایان بدنبال افرادی هستند که در زمینه‌ای مرتبط تجربه داشته باشد و با فرآیند کلی کار آَشنا باشد. معمولا این اقدام کارفرمایان برای پیش‌برد کار بصورت سریعتر، با کیفیت بالاتر و ریسک کمتر انجام می‌شود. به همین دلیل است که فرصت‌های شغلی کمک حسابداری بدون تجربه را می‌توان در شرکت‌های کوچک پیدا کرد.

مهارت

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای انتخاب کارجو، مهارت است. کارفرمایان نیاز دارند به افرادی که کار را بلد باشند نه فقط در یک دوره چندساله دروس مرتبط را پاس کرده باشند!

  • مهارت‌های ریاضی: دستیار حسابداران باید وظایف مالی مختلفی را که نیاز به محاسبات سریع و دقیق دارند انجام دهند.
  • دانش اصول مالی و واژگان حسابداری: این پایه دانش به دستیار حسابداران کمک می‌کند تا محدوده‌ای از عملکردهای مالی را در یک سازمان انجام دهند در حالی که با دیگر متخصصان حسابداری ارتباط برقرار می‌کند.
  • توانایی انجام دو کار: دستیاران حسابداری اغلب به تعدادی از وظایفی اختصاص داده می‌شوند که باید آن‌ها را اغلب در یک چارچوب زمانی مدیریت کنند.
  • توانایی اولویت‌بندی: این مهارت به دستیاران حسابداری کمک می‌کند که بدانند کدام وظایف برای اول کامل هستند و این کار می‌تواند به تاخیر بیفتد.
  • استقلال: در حالی که دستیاران حسابداری اغلب توسط حسابداران و مدیران حساب نظارت می‌شوند ، کاره‌ای زیادی باید به طور مستقل تکمیل شوند.
  • تمرکز: این مهارت به دستیاران حسابداری در هنگام انجام وظایف طولانی و پیچیده کمک می‌کند.
  • عملکرد تحت فشار: در حالی که بخش‌های حسابداری اغلب به عنوان محیط‌های دارای استرس بالا دیده می‌شوند، این محیط‌ها گاهی اوقات می‌توانند استرس زا باشند، مثلا در پایان سال مالی و در زمان مالیات. دستیاران حسابداری باید قادر به کار موثر و دقیق در طول این زمان‌ها باشند.
  • مهارت‌های حل مساله: وقتی اعداد در دفاتر حسابداری متوازن نیستند، دستیاران حسابداری باید بر مهارت‌های حل مساله خود تکیه کنند.
  • مهارت‌های ارتباطی: مهارت‌های ارتباطی شفاهی و نوشتاری حرفه‌ای به دستیاران حسابداری کمک می‌کند تا با ناظران خود و نیز افراد دیگر در تیم‌های حسابداری، مشتریان، تامین کنندگان و سایر افراد ارتباط برقرار کنند.
  • شور و اشتیاق برای تجارت و امور مالی: منافع ملی در دنیای کسب‌وکار و اقتصاد آن به دستیاران حسابداری کمک خواهد کرد که در نقش خود رشد کنند.
  • بینش: دستیاران حسابداری اغلب با شرکت حساس و اطلاعات مالی مشتری سروکار دارند که باید محرمانه باشند.
  • درستی: کارفرمایان باید بدانند که می‌توانند به دستیاران حسابداری خود با دسترسی به سرمایه شرکت اعتماد کنند.
  • مهارت‌های برنامه اداری: درک روشنی از نرم‌افزارهای کاربردی و اداری، مانند برنامه‌های آفیس، به دستیاران حسابداری کمک می‌کند گزارش‌ها و فاکتورهای مالی را ایجاد کنند و سوابق مالی را مدیریت کنند.
  • مهارت‌های نرم‌افزاری حسابداری: دستیاران حسابداری اغلب از برنامه‌های حسابداری برای انجام وظایفشان استفاده می‌کنند. این برنامه‌های خاص می‌توانند از شرکت به شرکت متفاوت باشند، اما درک ویژگی‌های مشترک می‌تواند به دستیاران حسابداری کمک کند تا با محیط‌های کاری مختلف وفق پیدا کنند.

چشم‌انداز شغلی دستیاران حسابداری

رشد پیش‌بینی‌شده

کمک حسابداری به عنوان دفترداری، حسابداری و حسابرسی توسط اداره آمار کار ایالات‌متحده (BLS) طبقه‌بندی می‌شوند. این نهاد رسمی کاهشی ۸ درصدی را برای دفترداری، حسابداری و حسابرسی در مشاغل سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۴ نشان می‌دهد. تخمین زده می‌شود که این کاهش منجر به از دست رفتن حسابداری دفترداری، حسابداری و حسابرسی در طول این دوره ۱۰ ساله می‌شود.  این کاهش بدلیل رشد فن‌آوری و انجام کارهای حسابداری توسط افراد غیرحرفه‌ای پیش‌بینی می‌شود.

مسیر شغلی حسابداری

کمک حسابداری اغلب وظایف پیچیده ‌تری دریافت می‌کنند و مسئولیت‌های بیشتری در موقعیت خود دارند، به خصوص اگر تحصیلات دانشگاهی یا دوره‌های معتبر داشته باشند. پس از چندین سال کار با یک شرکت، کمک حسابدار یا همان دستیاران حسابداری اغلب به نقش‌های حسابدار تبدیل می‌شوند. این گذار ممکن است نیاز به تحصیلات رسمی بیشتری داشته باشد. کمک حسابداری که دارای مدرک دانشگاهی در رشته حسابداری یا رشته مرتبط هستند، ممکن است به نقش یک حسابدار، یک حسابرس یا یک مدیر حسابداری پیشرفت کنند. کمک حسابداران بعد از طی کردن دوره‌های معتبر حسابداریمی‌توانند به عنوان حسابداران رسمی تایید شده کار کنند (CPA).

شغل دستیار حسابداری یک انتخاب عالی برای افرادی است که علاقه به حسابداری، امور مالی و فعالیت‌های تجاری دارند. این نقش می‌تواند یک گام ارزشمند به سمت موقعیت‌های حسابداری پیشرفته‌تر باشد