اتودسک تریدیاس مکس (Autodesk 3ds Max) که سابقاً استودیوی سهبعدی مکس (3D Studio Max) نامیده میشد.

یک برنامهٔ گرافیک سهبعدی رایانهای حرفهای است که برای ساخت پویانماییها، مدلها، بازیها و تصاویر سهبعدی استفاده میگردد.
این نرمافزار توسط شرکت رسانه و سرگرمی اتودسک ساخته و منتشر شدهاست.
این برنامه قابلیتهای مدلسازی و ساختار قابل انعطاف افزایه داشته و میتواند بر روی سکوهای رایانش مایکروسافت ویندوز اجرا شود.
تریدیاس مکس مرتب توسط توسعهدهندگان بازیهای ویدئویی، بسیاری از استودیوهای تبلیغات تلویزیونی و استودیوهای مجسمسازی معماری مورد استفاده قرار میگیرد.
از این برنامه همچنین در جلوههای ویژه سینمایی و مجسمسازی اولیه فیلمها استفاده میشود.
به علاوهٔ ابزارهای مدلسازی و پویانمایی، آخرین نسخه از تریدیاس مکس، امکانات سایهزن (مانند انسداد محیط و پراکندگی زیرسطحی)، شبیهسازی پویا، ریدیوسیتی، سامانه ذره، خلق و رندر نگاشت نرمال، نورپردازی سراسری، یک واسط کاربر قابل تنظیم و زبان اسکریپتنویسی مخصوص به خودش را شامل میشود.
این نرمافزار قابلیت مدلسازی به شیوهٔ نربز (NURBS) را دارا میباشد.

قدرت فوق العاده این نرم افزار در مدلسازی محیط،نورپردازی،اعمال متریال و کاشت دوربین مناسب و همچنین قابلیت انتقال نقشه های اتوکد باعث شده تا به عنوان یکی از نرم افزارهای پرکاربرد در حوزه معماری محسوب گردد.
یکی دیگر از قابلیتهای این نرم افزار استفاده از پلاگین Vray می باشد.
بازار کار تری دی مکس در شرکت های معماری و ساختمانی

بسیاری از شرکت های معماری و ساختمانی یا بهتر بگوییم 90 درصد شرکت های ساختمانی ، مسلط بودن به تری دی استودیو مکس از اولین شرط های استخدام کارکنانشان است.
می توان گفت در بازار فعلی ایران زبان مشترک نرم افزار مدلسازی سه بعدی ” تری دی استودیو مکس ” است ،
که به راحتی می توان آن را با یک جامعه آماری اثبات کرد ،در سالهایی پیش بسیاری از شرکت ها طرح های خود را به صورت دو بعدی با نرم افزار هایی مثل اتوکد ارائه می کردند ،
اما در سالهای اخیر با رشد بازار کار تری دی مکس و با شناخت بیشتر مخاطبین جامعه با موضوع سه بعدی سازی دیگر کمتر شرکتی را می توان یافت که پروژه های خود را به صورت سه بعدی ارائه ندهد و دور از ذهن نیست ،که در سالهای آینده طرح بدون مدلسازی سه بعدی قابل ارائه باشد .
تاریخچه ای کوتاه درباره نرم افزار تری دی مکس :
” اولین محصول تری دی استودیو مکس توسط گری یوست و گروه Yost برای پلتفرم DOS ساخته شد و توسط شرکت Autodesk منتشر شد.
بعد از ورژن ۴ ۳D Studio برای DOS، این محصول برای پلتفرم Windows NT بازنویسی شد و ۳D Studio Max نام گرفت.
این ورژن هم در ابتدا توسط گروه Yost ساخته شد.
این محصول توسط Kinetix منتشر شد که در آن زمان بخش رسانه و سرگرمی شرکت Autodesk بود.
شرکت Autodesk این محصول را بعد از عرضه دومین آپدیت ورژن ۳D Studio Max خریداری کرد
و در طی دو نسخه بعدی ، توسعه آن را کاملا داخلی کرد .

۳ds max
بعدها اسم محصول به ۳ds max (با حروف کوچک) تغییر یافت تا با شیوه نامگذاری شرکت Discreet مطابقت داشته باشد.
Discreet یک شرکت نرم افزاری واقع در مونتریال بود که توسط Autodesk خریداری شد.
زمانی که این محصول دوباره عرضه شد (نسخه ۷)، دوباره لوگوی Autodesk به روی محصول زده شد
و نام کوتاه آن دوباره به ۳ds Max (حروف کوچک و بزرگ) تغییر کرد
و اسم رسمی محصول هم تبدیل به نام کنونی آن یعنی Autodesk 3ds Max شد.